Udsatte i Fredericia - Kommer - Brug det gamle site

Basisintroduktion til kristendommens begreber - Tryk på knap 1 for tjeksp.

Når du er færdig med kristendomsforløbet, skal følgende begreber/problematikker stå klart for dig, og du skal kunne benytte dem til at forstå og diskutere tekster omhandlende kristendom:

agape, nåde, arvesynd, frelse, opstandelse, stedfortrædende lidelse, dobbelte kærlighedsbud, næstebegrebet, handlelov-tankelov, retfærdighed/selvretfærdighed, protestantisme, katolicisme, tro/gerninger/kult, sakramenter

Og mange, mange flere :)

Du skal have en idé om, at der er mange retninger inden for kristendommen og mange måder at være kristen på.

Basis om Kristendom

Duen er et vigtigt kristent symbol, der repræsenterer Helligånden, der sørger for at den kristne bedre kan efterleve det dobbelte kærlighedsbud.

Her får du en intro til emnet, og du kan tjekke, om du har forstået basis.

Det gamle testamente (GT)

Kort film om det gamle testamente

I disse lektioner vil du bl.a. lære følgende begreber/problematikker:

problemmyte og løsningsmyter, syndighed, omnipotens, omnisciens, gudsopfattelse, menneskesyn, natursyn, skabelsesmyter, oprindelsesmyter, syndefald, arvesynd, hellig/profan

Det ny testamente (NT)

En indefravinkel om problemet med had og vrede

I disse lektioner vil du bl.a. lære følgende begreber/problematikker:

agape, nåde, arvesynd, frelse, opstandelse, stedfortrædende lidelse, dobbelte kærlighedsbud, evangelium, dobbelte kærlighedsbud, næstebegrebet, handlelov-tankelov.

En indefravinkel om Agape, og hvorfor mennesket har brug for agape.

Treenigheden

I denne lektion vil du bl.a. lære om følgende begreber/problematikker:

Den treenige gud: skaber/fader, sønnen/mennesket, helligånden. Du skal særligt lære om Kristendommens paradoks og om treenighedens funktioner.

Katolicisme og Protestantisme

Til 500-års jubilæet for reformationen i 1517, blev Influenceren Mathias Obdrub hyret af kirkeministeriet til at lave en film om Luther. Se den her.

I disse lektioner vil du bl.a. lære følgende begreber/problematikker:

tro/gerninger/kult

Vi kommer primært til at kigge på forholdet mellem gud og menneske og kirkens rolle i henholdsvis Protestantismen og Katolicismen.

Nørdens film om Luthers grunde til at bryde med katolicismen

Tolkninger?

Hvordan påvirker en maksimalistisk tolkning et ungt parforhold?

En Folkekirke skal have plads til det meste. Det skal vi arbejde med i disse lektioner. Hvad er der egentlig plads til, og hvad er der ikke plads til?​

Grundtvig har haft stor betydning for måden kristendommen tolkes i Danmark.

Religion i det senmoderne

I denne fine oversigtsfilm gennemgås en masse af især Giddens teori

I disse lektioner skal du lære, hvordan et øget fokus på individet åbner for nye måder at tilgå religioner. ​

Vigtige begreber er rodløshed, mangel på fælles referencerammer, synkretisme, pluralisme, syn på religion/kirkens funktion

Vi skal arbejde med forskellige senmoderne teorier, der viser dig, hvordan individet kan reagere i det senmoderne samfund.

Træning

Sådan forbereder du tekster.

Nu ved du en masse om kristendommen, så nu er det tid til at lave hardcore begrebs- og indholdsanalyse!

Juleevangeliet

Juleevangeliet

Af og til lykkes det at planlægge undervisningen, så kristendomsforløbet ligger i juletiden. Så skal vi selvfølgelig kigge på Juleevangeliet fra Lukas.

Og du skal se, hvor de klassiske juleord og traditioner kommer fra.

Bibliografi + UVB

Nøglebegreber til Kristendom:

agape, arvesynd, frelse, synd, syndsbevidsthed, dobbelte kærlighedsbud, næstebegrebet, handlelov-tankelov, tro/gerninger, retfærdiggørelse/retfærdighed/selvretfærdighed, den gyldne regel, treenighed, enhedssamfund/sekularisering, kollektiv/individ, rodløshed/ustabile/stabile individer, mangel på fælles referencerammer, synkretisme, pluralisme, etc.

Elever forventes at kunne udføre en tekstnær og struktureret begrebs- og indholdsanalyse.

Teori:

Indefra/udefra vinkler, https://olympen10.wixsite.com/religionsnoerden/indefraudefra

Jan Hjärpes kategorisering af udøvere, https://olympen10.wixsite.com/religionsnoerden/hjaerpe

Ninian Smarts dimensioner, https://olympen10.wixsite.com/religionsnoerden/smart-7-dimensioner

Giddens, Bauman, Lyon om individet i det senmoderne, https://olympen10.wixsite.com/religionsnoerden/senmoderne

Myteteori, https://olympen10.wixsite.com/religion/myter


Bearbejdet materiale:

Andreasen m.fl: Religion og Kultur (2.udg), s. 143 – 159 (16 sider)

Religionsnørden om Kristendom, https://youtu.be/Ii_tst8FglE (anslået 4 sider)

Religionsnørden om Protestantismen, https://youtu.be/WjFrOiFep4M (anslået 4 sider)

Fra det gamle testamente: (4 sider)

Om skabelsen og mennesket i edens have: Første Mosebog, kap. 2, v.1-9 + v. 15-25

Syndefaldet: Første Mosebog, kap. 3, v.1-19

De ti bud: Anden Mosebog, kap. 20, v.1-21

Fra det ny testamente: (5 sider)

Paulus: Bøn og ønske om at komme til Rom, Romerbrevet kap. 1, v. 1-7 + v. 11-17

Matthæus: Bjergprædikenen, kap. 5, v. 1-48

Mattæus: Lignelsen om den gældbundne tjener, kap. 18

Lukas: Den barmhjertige samaritaner, kap. 10, vers 25-37

Lukas: Lignelsen om farisæeren og tolderen, kap 18

Den apostolske trosbekendelse, http://www.folkekirken.dk/om-folkekirken/folkekirkens-tro/bekendelsesskrifter/den-apostolske10/, trosbekendelse/ (1 side)

Tre i én. Kathrine Lilleør om gud - 17. april 2002, (1 side)

Jan Hansen: ”Jesus bor i dig”, Livets kirke i Århus, https://youtu.be/O2gWSaboEJ4

(anslået 2 sider)

Hanne Kjærgaard: ”Katolsk kristendom”, 25. maj 2005, religion.dk (2 sider)

Hanne Kjærgaard: ”Protestantisk kristendom”, 25. maj 2005, religion.dk (2 sider)

Hans Raun Iversen: "Kronik: Gudstro i det 21. århundredes Danmark", Kristeligt Dagblad 25 januar 2005 (2 sider)

Fibiger: ”Et sindbillede på senmoderniteten”, Religiøs Mangfoldighed, Systime, 2004 (2 sider)

Tobias Stern Johansen: ”Hvorfor må præster ikke tro på reinkarnation?”, Kristeligt Dagblad, 4. november 2015 (2 sider)

Johannes Møllehave: Et ord er et mord, i Lindhart: Da Gud slog i bordet, 1998, s. 71-72

(1 side)

Niels Ulrik Sørensen og Jens Christian Nielsen: “Det er ikke længere samfundets skyld”, Information.dk, 9. november 2011

Anne Korsholm: “Først og fremmest kristen”, KRISTELIGT DAGBLAD, 23.07.02

Arbejdsformer:

Klasseundervisning af forskellig art.

Målopfyldelse:

  • disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi

  • redegøre for grundlæggende sider ved kristendom, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i europæisk og dansk idéhistorie og identitetsdannelse

  • karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber

  • karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver

  • karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter

  • behandle problemstillinger i samspil med andre fag

  • demonstrere viden om fagets identitet og metoder.