Du skal følge denne guide, når du analyserer religionstekster til kristendom, islam og buddhisme:
I hvad hvornår siger hvem hvad til hvem hvorfor, og hvordan kan emnet sættes ind i et større perspektiv?
1: I hvad hvornår siger hvem
a) En kort præsentation af teksten – genre, medie, forfatter, årstal
b) Hvilken synsvinkel har tekstens forfatter? Er der en indefra eller udefra synsvinkel? – Forklar med citater, hvordan I ser det, og inddrag eventuelt kort Hjärpes model. (Punkt 1b kan evt lægges ned under pkt 3 hvorfor, hvis det giver det bedste flow i fremlæggelsen).
2: (hvad):
a) Her giver I først en MEGET kort præsentation af tekstens vigtigste fokusområder, og I nævner hvilke af Smarts dimensioner teksten omhandler (samlet 3-5 sætninger).
b) Så kværner I hele teksten igennem afsnit/linje/vers for afsnit/linje/vers og hiver det vigtige ud af teksten. Hvilke termer (religionsfaglige begreber) handler en linje/vers om? Hvordan behandles begrebet? Husk en masse citater! Minimum 1 citat pr 5 linjer - meget gerne flere.
c) Siger et afsnit/linje/vers noget om religionens menneskesyn, natursyn, gudsopfattelse, tidsopfattelse – så sig det! Og brug ordene menneskesyn, gudsopfattelse, etc.
d) Har I mulighed for at være kritisk over for noget i teksten, så vær det. Men det skal være tydeligt! Lad være med at lede desperat efter noget I kan kritisere. Oftest kan man sige, at forfatteren generaliserer.
e) Hvis I er i tvivl om noget, så er det ok at sige det og komme med en mulig begrebsstyret forklaring baseret på jeres viden om religionen. Hvis der er noget meget mærkeligt, og I ikke har en mulig forklaring, så prøv at springe det over uden at nævne det.
3: (hvorfor):
Hvad er forfatterens formål med teksten? Hvad forsøger han/hun at opnå og sker det på en overbevisende og troværdig måde?
4: (perspektivering af teksten):
a) Sæt teksten i perspektiv inden for emnet/religionen selv. Handler en tekst om Kristendommens menneskesyn, så nævn i hvilke kristendomstekster, I har lært om menneskesynet, og fortæl hvad I lærte af de tekster. Undgå at komme med et langt referat af en perspektiverende tekst. Det tager tid og giver intet!
b) Tag fat i tekstens vigtigste fokuspunkter. Hvad siger de andre religioner om de fokuspunkter? Nævn og diskuter tekster fra undervisningen om de religioner, der viser det og relatér dem til eksamensteksten.
c) Bring gerne tekstens fokuspunkter op i nutid. Hvad kan vi så bruge det til i dag? OG husk at forankre det i tekster, vi har læst.
NOTE OM EKSAMEN i Rel C:
En eksamination varer 24 min alt inklusive. Det vil sige, at I har ca. 8 min. til at brillere uden for meget indblanding fra mig, efterfulgt af ca. 12-13 min. samtale. Man har 24 min til forberedelse.
Kontakt og Træffetid
Jeg er her for dig!
Mandag-Fredag: Typisk fra 7:45 - 15:30! :)
Send en lectiobesked eller skriv til
an@fredericia-gym.dk
Men kom og snak med mig i stedet - det er så meget hyggeligere... :)
Fredericia Gymnasium, Nørrebrogade 88, 7000 Fredericia
(Find mig i lectio, på min pind i F 11, ved boksebolden i B 11 eller ved kaffemaskinen i A 18)
© 2025. All rights reserved.
