Islam

Dette er en grundlæggende basisintroduktion til Islam - Tryk på knap 1 for tjeksp.

Dette forløb har fokus på alt det grundlæggende, der skal til for at forstå religionen Islam.

De vigtigste begreber der bliver behandlet til det formål er:

kulten, søjlerne, dogmerne, de 6 trosartikler, gudsopfattelse, natur/menneskesyn, tidsopfattelse, Van gennep overgangsritualer, bogens folk, Tawhid, islamisme, sharia, euroislam, jihad, koranen, hadith, typer af muslimer ​

Basis om Islam

Islam billede mangler

Du skal læse en masse baggrundsinfo om Islam. Du kan bide teksten over i 2 dele og besvare spørgsmålene til hver del.

Det er vigtigt, fordi
mange mennesker har en masse forestillinger om hvad Islam er, men de ved faktisk ikke ret meget.

Ved du noget?

Muslimer i DK

Her er en kort film om de 3 primære integrationsformer

​I lektionen vil du lære lidt integrationsteori, og i materialet vil du blive introduceret til forskellige typer af muslimer i DK.

Hvem var Muhammed? Og hvad med Koranen og Hadith?

En indefravinkel om Muhammed

Her vil du stifte bekendtskab med Islams formative periode, og du vil se, hvilke tekster, der er centrale for Islam. Vi skal lave 2 mindmaps: 1 for kilder og 1 for Muhammed

Troen

Fin lille film til børn om troen i Islam

Du vil lære om gudsopfattelse, menneskesyn og lidt om natursynet. Du vil også se nærmere på nogle af de 6 trosartikler og på Islams teodicéproblem.

Kulten

Her gennemgås de 5 søjler, som er de vigtigste riter i kulten, der siges at bære troen.

Omhandler de 5 søjler i Islam. Vi vil fokusere på Sawm og Hajj, som vi analyserer med Van Genneps model til overgangsritualer

Jihad

Kort film om Jihad

Du vil lære om lille og store jihad, og vi vil diskutere menneskesynet

Islamisme og Sharia

Her kan du se, hvad islamisk lovgivning er for noget.

Her skal du lære om fundamentalistisk islam, og hvordan islamister forholder sig til vestlige værdier. Og så skal du lære, at Islam og Islamisme ikke er samme begreb.

Euroislam

Sherin Khankan om islamfortolkning

Vi skal se, hvordan Islam og vestlige værdier kan mødes, og hvordan euromuslimer ønsker at Islam skal tolkes ind i en europæisk kontekst.

Muslimske visdomsord

Et muslimsk perspektiv på, hvorfor det det er vigtigt at tage en uddannelse!

Og så kan du også lige vise alt det, du har lært under dette forløb:

Bibliografi + UVB

Nøglebegreber til Islam:

kulten, søjlerne, dogmerne, de 6 trosartikler, Tawhid, Taqwa, sharia, islamisme, euroislam, jihad, koranen, hadith, gerninger/tro, retfærdiggørelse, retledning, menneskesyn, etc.

Eleverne forventes at kunne udføre en tekstnær begrebs- og indholdsanalyse.


Anvendt Teori:

Bruce Lincoln om maksimalisme og minimalisme, https://docs.google.com/document/d/1HNhuI-g1E22RPhBLvXVC9CLITKyGKfRW8ak0L4apwLI/edit?usp=sharing

Integrationsteori, https://youtu.be/0blCH5BEQME

Dette forløb trækker derudover på teori introduceret under tidligere forløb:

Van Genneps overgangsritualmodel + kultdrama, https://olympen10.wixsite.com/religionsnoerden/van-gennep-overgangsriter + https://olympen10.wixsite.com/religionsnoerden/ritualer

Jan Hjärpes kategorisering af udøvere, https://olympen10.wixsite.com/religionsnoerden/hjaerpe

Ninian Smarts dimensioner, https://olympen10.wixsite.com/religionsnoerden/smart-7-dimensioner

Giddens, Bauman, Lyon om individet i det senmoderne, https://olympen10.wixsite.com/religionsnoerden/senmoderne

Indefra/udefra vinkler, https://olympen10.wixsite.com/religionsnoerden/indefraudefra



Bearbejdet materiale:

Islam - introduktion ved Tim Jensen, https://olympen10.wixsite.com/religion/islam

(15 sider)

Religionsnørden: Islam, https://youtu.be/yo9_9Cg8XJA (4 sider)

Brian Arly Jacobsen: Hvor mange muslimer bor der i Danmark?” Religion.dk, 2016, https://www.religion.dk/religionsanalysen/hvor-mange-indvandrer-lever-i-danmark

Jyllandsposten: ”Det muslimske Landskab”, 19. febr., 2006, (2 sider)

Religion.dk – undervisning: ”Muhammad - en kort biografi”, 20. maj 2005, https://www.religion.dk/undervisning/2005-05-20/muhammad-en-kort-biografi

Jakob ThorgAKOB THORGAARD: ”Koranen og andre hellige skrifter i islam”, 25. maj 2005, https://www.religion.dk/viden/koranen-og-andre-hellige-skrifter-i-islam

Fra Koranen og hadith: (ca. 6 sider)

”Jihad i koranen”: Sura 2, 190-193, Sura 9,5 og Sura 60,8

”Tronverset”: Sura 2, 256

”Om Gudsopfattelse og natursyn, samt menneskesyn”: sura 112, 1-5, Sura 16, 5-17

”Om forkyndelsen af Allah”: Sura 87, 1-18, sura 74, 39-55

”Troens hovedpunkter”, E. Andreasen m.fl.: I Mennesket og magterne – En tekstsamling

I Gads religionshistoriske tekster: Fra Hadith-samlingen af Al-Muslim: ”Forudbestemmelse”, Gads forlag, 1984 (Fra Hadithsamlingen af Muslim 46,3)

Noura Akhiat: ”Fasten som vidnesbyrd”, Kristeligt dagblad, 27. oktober 2003 (3 sider)

”Gæster hos Gud”, dokumentar fra DR2 (anslået ca. 6 sider)

Børge Høst: I Islam til daglig, ”Den hellige krig”, BH Publikationer, 1994 (2 sider)

Nour Tessie Jørgensen: ”Sharia er en muslims religiøse praksis”, 6. februar 2015 (2 sider)

Jørgen Bæk Simonsen: Islamisme - muslimsk fundamentalisme, palaestina-info.dk (2 sider)

BBC Dokumentar: ”My brother the islamist” (anslået ca. 6 sider)

Sherin Khankan: ”En islamisk stat er en illusion” i A. Friis Clausen: i Det multikulturelle samfund (2 sider)

Frank Hvilsom: “Stormoske bekæmper radikalisering”, Politiken, 2015 http://politiken.dk/indland/ECE2546818/stormoske-bekaemper-radikalisering/





Arbejdsformer:

Klasseundervisning af forskellig art.

Målopfyldelse:

̶ disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi

̶ redegøre for væsentlige sider ved islam, herunder formative og nutidige skikkelser

̶ karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber

̶ karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver

̶ karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter

̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag

̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.